ERASMUS+, conectare la viitor prin învățare

Poza

În perioada 25-28 aprilie 2023, am participat la mobilitatea de formare de tip job shadowing din cadrul proiectului Erasmus+. Activitatea s-a desfășurat la Instituto Technico Industriale Statale „Giuseppe Omar” din Novara, Italia. Programul Erasmus+ , iar obiectivul central a vizat Incluziunea și metodele moderne de predare în context european.

Stagiul de observare a constituit o oportunitate de dezvoltare profesională, culturală şi socială, proiectată într-un context internaţional menit să faciliteze contactul direct cu un alt sistem de învățământ. Am experimentat această incursiune cultural-educativă cu maximă curiozitate și deschidere, pornind de la premiza că educația ne unește și ne aduce împreună în învățare.

Într-o lume în care distanța, de orice natură ar fi ea, nu mai reprezintă o problemă: suntem conectați la informații referitoare la fiecare dintre noi și putem lua legătura cu o persoană din aproape oricare parte a lumii prin rețelele de internet; avem acces rapid la informații referitoare la domenii diferite de activitate, dar suntem, în aceeași măsură expuși manipulării și dezinformării; distanţele se parcurg foarte repede, migraţia oamenilor care îşi caută un loc de muncă este mult mai accentuată, oameni din medii culturale diferite locuiesc împreună într-o societate, paradoxal, cu toate acestea suntem încă la o mare distanță de a înțelege și accepta diversitatea manifestată atât la nivel individual, cât și la nivelul grupurilor. Diversitatea, poate, este singura constantă prezentă în însăși modalitatea de construcție a palierelor planetei pe care locuim. În ciuda evoluției, uneori ne este greu să acceptăm diversitatea și să o integrăm. Poza

Mobilitățile propuse și susținute de programul Erasmus+ ne-au permis să învățăm cum să clădim relații bazate pe diversitate, să căutăm şi să găsim acele modalităţi prin care fiecare să fie preţuit pentru ceea este şi pentru cine este, să fie valorizat şi respectat. În calitate de profesor, mentor și formator am înțeles că trebuie să-mi asum responsabilitatea acţiunilor mele, responsabilitatea implicării directe asupra felului în care se formează tinerele generații pentru că acest lucru va avea impact direct asupra modului cum va arăta societatea în viitor. Dialogul intercultural a devenit o şansă pentru a dezvolta comunicarea între cetăţenii diferitelor ţări, a învăţa unii de la alţii şi de a ne îmbogăţi unii prin alţii şi pentru a redefini relaţiile sociale.

Contactul direct cu „populația” școlară din Institutul Tehnic „Giuseppe Omar” din Novara, cu profesorii și elevii acestei școli a favorizat conștientizarea dimensiunii incluziunii școlare prin derularea unor activități care reflectă, validează și promovează valorile, diversitatea, culturile și comportamentele solicitate în comunitățile școlare. Relevantă a fost dimensiunea socio-culturală a participării care a punctat importanța sporirii gradului de deschidere, de toleranţă, de acceptare a celuilalt pentru crearea unității în diversitate. Diferenţele dintre noi nu mai trebuie privite ca niște probleme în relaționare, ci ca o resursă ce poate şi trebuie să fie exploatată eficient din punct de vedere pedagogic în beneficiul tuturor copiilor. Poza

Astfel, valoarea activităților derulate a constat în dezvoltarea atitudinilor faţă de alte culturi exprimate de respect, curiozitate, dorinţa de a cunoaşte mai mult despre ele, deschidere, eliminarea prejudecăţilor, adaptare la ceea ce este necunoscut şi punerea în valoare a diferenţelor culturale; de bună interacţiune, legate de utilizarea unei limbi, abilităţi legate de empatie, de existenţă a mai multor perspective, cât şi abilităţi de evaluare critică; îmbogățirea cunoştinţelor legate de propria cultură în primul rând, dar şi a cunoştinţelor ce ţin de importanţa comunicării, de alte culturi, cultura generală şi alte cunoştinţe ce ajută în procesele de interacţiune interculturală şi individuală. La finalul programului, s-a stabilit ca parteneriatul să devină puntea între culturile europene şi conexiunea cu colegii din Novara să se dezvolte prin activități comune, prelungind experiența interesantă și incitantă concretizată într-un demers analitic și comparativ ce implică atât dimensiunea multiculturală, cât și cea transdisciplinară necesare procesului instructiv-educativ și favorizând incluziunea școlară.