Incluziunea - expresie a schimbărilor

Stagiul de observare Erasmus+ learning programme, derulat în perioada 25-28.04.2023, în orașul Novara din Italia, răspunde pe deplin noilor deziderate ale învățământului actual. Experiența profesională a constituit o oportunitate de dezvoltare personală, profesională şi socială, îmbrăcând forma unui JOB SHADOWING. Stagiul, proiectat într-un context internaţional, a favorizat contactul nemediat cu un sistem de învățământ vest european ce urmărește să devină mai accesibil persoanelor care au mai puține oportunități, inclusiv migranților, precum și cetățenilor Uniunii Europene care locuiesc în zone îndepărtate sau care se confruntă cu dificultăți socioeconomice. De asemenea, dezvoltarea competențelor digitale, a aptitudinilor și a competențelor în domenii orientate spre viitor, cum ar fi inteligența artificială, robotica, este încurajată, datorită conștientizării rolului acestora în creșterea economică durabilă și în asigurarea coeziunii Europei în viitor.
Experiența a răspuns așteptărilor mele, deoarece a contribuit la formarea mentalităților deschise și la consolidarea viziunii că educația ne unește și ne aduce împreună în învățare. Obiectivul principal al acestui job-shadowing îl constituie noile abordări în organizarea strategiilor activ-participative utilizate în activitățile de predare-învățare-evaluare, conjugat cu
observarea organizării de activități nonformale în școala gazdă sau observarea integrării și includerii temelor culturale în managementul școlar.
Stagiul de formare, derulat în cadrul instituției Technical Institute Omar (IstitutoTecnico Industriale „Giuseppe Omar”), a contribuit la dezvoltarea competențelor inovatoare în domeniul pedagogiei, a competenţei interculturale prin metodologii active, la dezvoltarea de noi practici educaționale ce răspund noii provocare a școlilor multiculturale. De asemenea, mi-a cultivat abilități sporite de cunoaștere și înțelegere a tuturor elevilor, capacitatea de a compara, de a reflecta, capacitatea de a determina obiectivele și dispozitivele educaționale cele mai potrivite pentru a răspunde nevoilor specifice unui public școlar caracterizat prin diversitate și multiculturalitate, creându-se, astfel, un context favorabil învățării într-un mediu multilingvistic, incluziv.
Programul la care am asistat a cuprins activități de învățare, proiectate în cadrul clasei, al laboratoarelor sau atelierelor de lucru, ce au adus în fața mea profesori dedicați și elevi implicați, dornici de afirmare. Am avut bucuria de a vedea realizările acestora în domeniul roboticii, al programării, produse elaborate conturate în orele de practică ce completează firesc și încununează conținutul științific redat elevilor în orele de curs.
În urma experienţei de formare, voi realiza activități de transfer al rezultatelor, îmreună cu colegele care au luat parte la acelaşi proiect, voi participa la ateliere de lucru pe tema incluziunii, voi elabora o comunicare despre această experiență de formare, pe care o voi publica în cadrul simpozionului "Responsabilitate publică în educație". De asemenea, voi organiza activităţi pe tema Arta -liantul dintre noi cu ocazia desfășurării Zilelelor Erasmus – Noiembrie 2023, voi iniția și derula un proiect E-twinning în anul școlar 2023-2024 cu tema Arta include, nu exclude în colaborare cu prof. Dima-Aldea Nadina și Ionescu Florentina. Voi redacta periodic materiale pentru blogul Liceului Teoretic „Ovidius” pentru diseminarea activităților derulate în cadrul proiectului.