În anul școlar 2023-2024, în cadrul proiectului Eramus School Social Reponsability, 42 de elevi, însoțiți de 6 profesori, au participat la 3 mobilități de grup.
Prima mobilitate de grup a elevilor s-a desfășurat chiar la începutul anului școlar 2023-2024, in septembrie, în Polonia, la Gdynia, la liceul Zespół Szkół Hotelarsko- Gastronomicznych w Gdyni, având ca temă antreprenoriatul social. Liceul polonez, fiind o școală specializată în domeniile management, marketing și servicii, a reprezentat partenerul cheie pentru derularea în comun a activităților bazate pe conceptul de School Social Responsability, mai exact de realizare a unor proiecte de antreprenoriat social care să se adreseze comunității școlare locale din cele două țări. Unul dintre obiectivele prevăzute în planul Erasmus al liceului nostru este acela de a îmbunătăți abilitățile elevilor de a integra concepte din domenii variate care să permită găsirea unor soluții pentru dezvoltarea durabilă a comunității locale, din toate punctele de vedere (social, economic, ecologic). De aceea, în anul acesta de implementare, am decis ca prima mobilitate să permită dezvoltarea de proiecte care să ducă la îmbunătățirea mediului școlar. Pentru derularea procesului de selecție a elevilor, aceștia au fost invitați să realizeze, în echipe sau individual, proiecte care să contribuie, de exemplu, la creșterea interesului pentru lectura al colegilor lor, la dezvoltarea competențelor sociale ale acestora, îmbunătățirea sistemului de colectare diferențiată a deșeurilor în școală, promovarea participării elevilor la ateliere creative organizate de colegii lor etc. Proiectele astfel realizate și implementate de elevii liceului au servit ca bază de plecare pentru stabilirea, de comun acord, a programului mobilității elevilor români la Gdynia, dar și a elevilor polonezi în Constanța, tot la începutul anului școlar 2023-2024.
Vizita la Gdynia a inclus demonstrații ale elevilor polonezi în atelierele și laboratoarele școlii, bazate pe gastronomia locală, dar și pe cunoașterea tradițiilor culturale (muzica și dansurile din nordul Poloniei), dar și cele legate de istoria navigației la Marea Baltică, și respectiv, la Marea Neagră. Elevii români au avut astfel ocazia să își îmbunătățească abilitățile de comunicare în limba engleză, dar și cele practice, și să prezinte colegilor lor polonezi modul în care au reușit să implementeze proiectele inițiate de ei în liceul nostru. Un element foarte important a fost cel legat de participarea elevilor români la organizarea vizitei elevilor polonezi în Constanța, aceștia având ocazia de a-și dezvolta capacitatea de planificare și coordonare a unor activități.
Pentru participarea la mobilitatea din Polonia s-au înscris peste 100 de elevi, dintre aceștia fiind selectați 14, care au fost însoțiți de 2 profesori.
A doua mobilitate s-a axat pe promovarea limbii germane și a fost găzduită de Stadtteilschule Oldenfelde, Hamburg, în aprilie 2024. Pentru participare s-au înscris 31 de elevi din care au fost selectati 16. În cei trei ani de implementare a mobilităților Erasmus este pentru prima oară când limba germane este aleasă ca limbă de comunicare în proiect, deoarece am considerat că susține atingerea obiectivului 2 al planului Erasmus, adică promovarea multilingvismului. Astfel, această mobilitate a fost așteptată cu nerăbdare de elevii care studiază limba germană. Chiar înainte de desfășurarea mobilității la Hamburg, elevii germani au fost primiți la Constanța, elevii noștri propunându-le să participle la ateliere de dans popular românesc, la degustări de produse locale dar și la cursuri de oină, regulile sportului național românesc fiind învățate cu rapiditate de elevii germani. Vizita la Hamburg a vizat și ea aceleași direcții, promovarea tradițiilor culturale și gastronomice, dar și sportive ale Germaniei de nord, anul 2024 fiind dedicate olimpismului și valorilor acestuia – fairplay, echitate, colaborare, susținere reciprocă.
Vizita la Hamburg a fost precedată, pentru elevii români, de o perioadă de pregătire care a presupus realizarea de activități de documentare și de creare de prezentări în limba germană a tradițiilor culturale și culinare românești, a sporturilor preferate ale românilor, modul de marcare în România al sărbătorilor anuale, prezentări ce au servit la exersarea competențelor de comunicare în scris în limba germană.
A treia și ultima mobilitate de grup a elevilor s-a derulat în Turcia la Piri Reis Mesleki ve Teknik Anadolu Lisesi , Tuzla – Istanbul, la sfârșitul lunii mai 2024 și s-a focalizat pe obiectivele STEM din planul Erasmus al liceului. Între 2020 și 2030 se derulează Decada Națiunilor Unite de Educație pentru Științele Oceanice (ocean literacy), perioadă ce permite realizarea unor proiecte interdisciplinare de anvergură care să aducă problematica asociată mediului marin mai aproape de elevi și profesori. Chiar dacă programele școlare din România (dar și din Turcia) prevăd conținuturi legate de biologie marină, geografie costieră, chimia apelor oceanice, totuși, concepte noi precum economia „albastră”, cariere „albastre”, acidifierea oceanică etc, trebuie abordate concentrate astfel încât să permit realizarea unei adevărate “educații albastre”. În acest scop, cele două școli, Liceul Teoretic Ovidius și Piri Reis Mesleki ve Teknik Anadolu Lisesi au colaborat, în prima parte a anului 2024, pentru dezvoltarea unui proiect comun, bazat pe cunoașterea modului în care Marea Neagră poate fi explorată și poate fi folosită ca un imens laborator viu care să permită dezvoltarea competențelor de cercetare și investigare științifică ale elevilor, de stabilire a unor ipoteze, de elaborare a unui plan de verificare și validare a acestora și de gasire, în final a unor soluții adecvate pentru problemele identificate inițial.
Pentru participarea la această mobilitate s-au înscris 51 de elevi, dintre care au fost selectați 12, aceștia propunând comisiei propria lor perspectivă asupra educației pentru științele oceanice și modului în care, prin acțiuni individuale sau de grup, se poate îmbunătății calitatea mediului marin și costier.
Urmare a participării elevilor și profesorilor noștri la aceasta mobilitate, Liceul Teoretic Ovidius a aplicat pentru reînnoirea statutului de membru în Rețeaua Europeană a Școlilor Albastre (Network of European Blue Schools), cu un proiect legat de utilizarea fotobioreactoarelor pentru reducerea poluării. Deasemenea, elevii participanți au avut ocazia să asiste la workshopuri organizate de Universitatea din Istanbul, departamentul de cercetări marine, dar și să discute cu constructorii de nave reuniți în asociația GISBIR. Vizita liceului Piri Reis, liceu vocational de marină, a permis utilizarea simulatoarelor de navigație și prezentarea de către elevii turci a tehnicilor de siguranță pe nave. În urma participării la acestă mobilitate, cei 12 elevi au dezvoltat proiecte legate de: utilizarea eDNA pentru determinarea diversității genetice a ecosistemelor marine, au creat jocuri și scenarii pentru promovarea ideii de educație pentru științele oceanice pentru elevii de gimnaziu și au realizat traseul unei călătorii virtuale prin Marea Neagră, selectând și alăturând noțiuni de biologie, ecologie, geografie, istorie etc.
Alte 2 proiecte au fost legate de dezvoltarea unui minicurs de limba turcă, de către una din elevele participante, anterior plecării la Istanbul, dar și de o listă de sugestii, pentru elevii care doresc să se înscrie la viitoarele selecțiile Erasmus, realizată de 2 elevi care au candidat, cu succes, și au participat la mai multe mobilități Erasmus, în ultimii 3 ani.
Bugetul alocat pentru acest proiect este 30190 EUR, iar perioada de desfășurare este 01.06.2023-31.08.2024