În cursul anului școlar 2022-2023 s-au desfășurat 3 mobilități de grup ale elevilor și 10 mobilități de formare ale cadrelor didactice.

Prima mobilitate de grup a elevilor a avut loc în februarie 2023 în Irlanda, la Cork, fiind găzduita de liceul Colaiste Eamon Ris, având ca temă promovarea literaturii, expresia artistică și încurajarea creativității elevilor prin folosirea de mijloace și instrumente IT, având ca limbă de comunicare engleza). Pentru participarea la această mobilitate s-au înscris 79 elevi, dintre care 12 au fost selectați să participe. Elevii au avut oportunitatea de a participa la orele de curs alături de colegii lor irlandezi, la materii precum limba și literatura engleză, limba irlandeză, matematică, chimie, geografie și limba spaniolă. Proiectul a avut ca scop principal creșterea capacității elevilor români de a conecta experiența istorică și literară europeană cu cea românească, prin crearea unor booktrailere . Conceptul de booktrailer este relativ nou și constă în utilizarea instrumentelor audiovizuale pentru prezentarea unei cărți. Astfel, elevii au jucat rolul de regizori pentru a-și prezenta cărțile preferate și a atrage un public cât mai larg pentru difuzarea propriilor interpretări. În plus, elevii au transpus în format foto-video-audio sentimentele personale, cunoștințele și experiențele lor pe durata șederii în Irlanda. Aceștia au prezentat ideea de booktrailere colegilor lor din Irlanda, împărtășindu-le acestora, în cadrul unui atelier, propriile idei și tehnici de lucru.

Ca rezultate ale învățării, elevii au avut posibilitatea de optimizare a abilităților interpersonale, a autonomiei de învățare, a lucrului în echipă, precum și a învățării pe bază de proiect, îmbunătățindu-și în același timp aptitudinile de comunicare orală și scrisă în limbile română și engleză. În plus, grupul de elevi români au vizitat elemente reprezentative din Cork, Irlanda, intrând în contact cu cele mai importante obiective turistice din zonă, cu patrimoniul cultural și cunoscând mai bine istoria și tradițiile locale. Prin urmare, aceștia s-au familiarizat atât cu caracteristicile locale, cât și cu problemele moderne referitoare la urbanizare.

Tot la Cork s-a desfășurat si o mobilitate de tip job-shadowing a unui profesor de engleza de la liceul nostru, acesta având ocazia, alaturi de ceilalți profesori din catedra de limbi moderne a liceului, și apoi să inițieze un club de teatru în limba engleză, „Drama club” care reunește un număr mare de elevi ai liceului.

În perioada 02-08 aprilie 2023, doisprezece elevi au participat la o mobilitate derulată la liceul „Jean de La Fontaine”, Château-Thierry, Franța, aceasta fiind a doua mobilitate de grup pentru elevi din cursul acestui an școlar. Elevii au avut oportunitatea de a cunoaște elevii francezi în școala acestora, desfășurând împreună activități specifice tematicii proiectului „Cunoașterea și conservarea biodiversității”.

Proiectul a avut drept scop principal creșterea capacității elevilor români și francezi de a recunoaște și de a folosi plantele din proximitate școlii și zonei în care locuiesc. Activitățile făcute în acest sens au fost de colectare a plantelor, de recunoaștere și de descriere a acestora cu ajutorul aplicațiilor informatice, vizitarea culturilor de viță de vie din regiune, elevii fiind ghidați și de liceenii gazdă care studiau viticultură și oenologia. Vizitarea unei parfumerii pedagogice a fost o altă activitate, în care elevii români au avut ocazia să parcurgă alături de formatări de bază in chimia parfumurilor. Realizarea unui terrarium a fost o activitate de echipă, elevii colaborând în echipe mixte pentru realizarea unor mici biomuri funcționale. Elevii români au vizitat localitatea Château-Thierry, Franța, dar și din împrejurimile acesteia, precum Château de Chantilly și orașul istoric Reims.

Între 2 și 7 mai 2023, un grup de elevi și profesori ai Liceului Teoretic “Ovidius” au participat la o mobilitate găzduită de Liceul franco-elen “Eugen Delacroix” din Atena, Grecia, activitate desfășurată în cadrul proiectului Erasmus “Hărțile cunoașterii”. Gazdele au oferit oportunitatea elevilor noștri de a lua parte la ore de limba franceză, la cursuri de teatru și arte plastice, dar și la ateliere științifice. Elevii celor două licee au participat și la vizite culturale, organizate de familiile gazdă, dar și la conferințe despre integrarea artelor plastic în contextul epocilor istorice, susținute de promotori al culturii franceze . Această experiență a reprezentat o bună ocazie pentru elevii pasionați de teatru de a veni în contact cu tradițiile milenare ale dramaturgiei grecești, dar și de a pune bazele unor noi producții ale trupei de teatru francofon a liceului.

În acelasi timp, profesorii participanți la o mobilitate de tip job shadowing au asistat la activitatea de pregătire a modulului interdisciplinar, specific secțiilor bilingve francofone, modul realizat prin colaborarea profesorilor de limba franceză cu cei care predau discipline științifice și care se finalizează prin susținerea unui proiect care reprezintă prima probă, anticipată, a bacalaureatului cu mențiune bilingvă francofonă. Astfel, pe baza experienței dobandite, profesorii care au participat la aceasta misiune de observare au dezvoltat modulul interdisciplinar în anul școlar 2023-2024. Deoarece Liceul Teoretic “Ovidius” face parte, de doi ani, din rețeaua liceelor bilingve francofone, această experiență Erasmus, a fost deosebit de utilă, pentru elevii și profesorii participanți.

În cursul anului școlar 2022-2023 s-au deasfășurat mai multe misiuni de observare (job-shadowing) la care au participat 6 profesori ai liceului nostru. Misiunile de observare au fost gazduite de Instituto Technico Industriale Statale „Giuseppe Omar” din Novara, Italia. Programul a avut două fluxuri de mobilitate, primul axat pe Integrarea disciplinelor socio-umane și artelor în context STEM , iar obiectivul celui de-al doilea a vizat Incluziunea și metodele moderne de predare în context european.

Stagiul de observare a constituit o oportunitate de dezvoltare profesională, culturală și socială, proiectată într-un context internațional menit să faciliteze contactul direct cu un alt sistem de învățământ. Profesorii ovidiști au experimentat această incursiune cultural-educativă cu maximă curiozitate și deschidere, pornind de la premiza că educația ne unește și ne aduce împreună în învățare. La finalul programului, s-a stabilit ca parteneriatul să devină puntea între culturile europene și conexiunea cu colegii din Novara să se dezvolte prin activități comune, prelungind experiența interesantă și incitantă concretizată într-un demers analitic și comparativ ce implică atât dimensiunea multiculturală, cât și cea transdisciplinară necesare procesului instructiv-educativ și favorizând incluziunea școlară. Ca urmare a acestei mobilități, în anul școlar viitor vor fi dezvoltate proiectele „Musica et motus” (integrarea artelor clasice în contextul contemporan). „Ferestre deschise” (istoria arhitecturii europene și reflectarea ei în mediul urban construit modern), „Scrierea creativă” (instrument de colaborare și de promovare a incluziunii).

Bugetul alocat pentru acest proiect este 42920 EUR, iar perioada de desfășurare este 01.06.2022-31.08.2023